Fish Research

Thursday 21 September 2017

Tips Penjagaan Ikan

Tips-tips Penjagaan Ikan




 Jika anda impikan ikan air tawar dijadikan sebagai haiwan peliharaan akuarium anda, anda perlu tahu bagaimana untuk menjaga mereka.Untuk memastikan ikan anda sentiasa sihat, tips-tips ini akan membantu mengekalkan akuarium yang bebas masalah.

1.   
Sediakan ikan anda. Ikan amat sensitif. Untuk hasil yang terbaik, tanya pengurus kedai ikan di mana anda membeli ikan itu apa parameter air mereka untuk nitrat, nitrit, ammonia dan tahap pH. Apabila di rumah, uji air akuarium untuk komposis kimianya. Semakin besar perbezaan, semakin lama anda perlu tunggu supaya ikan dapat menyesuaikan diri dengan air akuarium.


2.   
Terapungkan ikan anda di dalam beg plastik. Terapungkan beg plastik dengan ikan yang tertutup di dalam akuarium anda selama sekurang-kurangnya 15 minit tetapi tidak lebih daripada satu jam untuk membolehkan ikan menyesuaikan diri dengan suhu air akuarium. Buka beg dan perlahan-lahan tambah 1/4 cawan air dari akuarium anda. Ulang proses menambah s1/4 cawan air setiap lima minit sehingga beg penuh. Ini  akan menyesuaikan suhu dan kandungan kimia secara perlahan-lahan, yang membolehkan ikan menyesuaikan diri dengan rumah akuatik baru mereka tanpa terkejut oleh perubahan tiba-tiba. Keluarkan beg dari akuarium dan perlahan-lahan keluarkan sebanyak mungkin air tanpa merosakkan kehidupan akuatik anda. Turunkan beg ke dalam akuarium dan biarkan ikan anda berenang ke rumah baru mereka.

3.   
Ruang untuk berlegar-legar. Kesesakan dapat menyebabkan kadar oksigen rendah di dalam air. Satu lagi krisis kesesakan termasuk sisa yang berlebihan, yang menyebabkan penapis tersumbat dan merendahkan air akuarium anda. Di samping itu, terlalu banyak ikan di kawasan kecil boleh menyebabkan ikan mati. Rujuk dengan pakar haiwan untuk tangki saiz tepat untuk ikan anda.

4.   
Keadaan air. Air untuk ikan adalah seperti udara untuk manusia. Ia penting untuk kesihatan jangka panjang ikan anda. Air paip datang dengan kandungan yang tidak terkira banyaknya yang perlu seimbang dengan akuarium untuk menyokong kehidupan akuatik. Untuk keadaan air dengan betul, gunakan suplemen akuarium de-chlorinating dan biologi yang terdapat di kedai haiwan peliharaan tempatan anda.

5.   
Mengekalkan Tahap pH yang betul. pH mengukur keasidan dan tahap alkali air tangki anda. Beli kit ujian pH dan gunakannya untuk memeriksa tahap pH. Ikan air tawar dapat membiak apabila tahap pH adalah antara 6.6 dan 7.8 bergantung kepada spesies. Tahap pH ini akan mewujudkan kesan semula jadi, antiseptik yang membantu ikan anda menentang penyakit. Jika anda mahukan akuarium yang sihat, pastikan anda memeriksa secara teratur untuk sebarang turun naik dalam paras pH.

6.   
Gantikan air akuarium. Disarankan untuk menukar 25 peratus air akuarium anda sekurang-kurangnya sekali sebulan. Ini akan membantu mengekalkan tangki yang bersih dan sihat, ditambah pula dengan kepekatan nitrat pada tahap yang selamat. Gunakan vakum kerikil untuk menyedut air dan serpihan. Jaga air akuarium anda supaya sentiasa bersih dan kekalkan parameter air yang stabil kerana ia dapat menyihatkan ikan di dalam akuarium anda.

7.   
Mengekalkan suhu air yang sesuai. Perubahan suhu boleh menyebabkan perkara yang serius kpada ikan akuarium anda. Jangan letakkan akuarium anda di tingkap yang mendapat banyak sinaran matahari atau di sebelah ventilasi pemanasan atau penghawa dingin, kerana perubahan suhu yang drastik dapat membuatkan ikan anda sakit bahkan membunuhnya. Ikan air tawar tropika memerlukan suhu tetap 72 ° F - 82 ° F bergantung kepada spesies, yang mana anda perlu membeli pemanas air untuk tangki anda.

8.   
Bersihkan sisi tangki. Bukan semua yang hijau adalah perkara yang baik. Pembentukan alga pada tangki awan kaca, menyebabkan air kelihatan muram, dan mengurangkan oksigen, yang boleh menimbulkan masalah kesihatan untuk kehidupan akuatik anda. Tumbuhan akuarium juga boleh mati dengan kehadiran alga. Jika dibiarkan begitu, alga akan membunuh tumbuhan oksigen yang sangat diperlukan oleh ikan-ikan anda. Kedai ikan mempunyai pelbagai alat untuk membantu, termasuk pembersih, beberapa dengan pemegang panjang dan magnet alga akuarium untuk mengikis alga yang hidup di dalam akuarium.Dengan auarium ikan yang sihat dan terurus, anda akan merasakan perasaan yang menyenangkan apabila melihat ikan anda berenang di habitat akuatik mereka.



Rujukan

Terima kasih. Itu sahaja untuk kali ini.(^_^)

2 comments:

  1. Ahmad Syahmi08:19

    terima kasih bagi tips ni.. sangat berkesan.

    ReplyDelete